Tuesday, November 19, 2013

selamat tinggal dot my

Assalamualaikum...

Mungkin tajuk tu sesuai kowt untuk ieyza ucap selamat tinggal pada dot my (.my).. Setelah hampir setahun kita bersama akhirnya kita terpaksa berpisah..bukan tak sayang,cuma ieyza rasa inilah keputusan terbaik untuk mengelakkan pelbagai masalah lagi yang muncul.. T_T

Hampir setahun ieyza menggunakan domain .my tue secara percuma,,ieyza dapat free masa join giveaway/contest tahun lepas..so,bila dah hampir setahun pakai ,domain nie perlu direnew kan.. pada awalnya seperti yang diwar2 kan untuk renew hanya rm20 setahun.. tapi setelah tiba masanya untuk direnew,pelbagai masalah yang timbul dimana pihak domain tersebut memutuskan untuk menetapkan bayaran sebanyak rm28/setahun.. kira ok la sebab harga asal rm90 and above..

Bila sudah dipersetuju oleh kedua belah pihak(geng dot my dan juga pihak domain), tetiba muncul masalah baru yang mana management dari pihak tersebut seperti acuh tidak acuh. maka geng dot my terpaksa untuk berpindah hosting lain untuk aktifkan DNS domain tersebut..bayaran yang perlu dibayar ialah RM28 untuk domain dan RM5 untuk berpindah untuk pengaktifan DNS..Jumlah keseluruhan RM33/year..

Setelah difikirkan kan, ieyza terpaksa membatalkan niat untuk renew domain ieyza www.ieyzaafieyna92.my , jadi ieyza buat keputusan untuk menggunakan domain .blogspot.com semua.. lagi pun sekarang ieyza pun tak berapa nak aktif berblog.. so, tak perlu lah untuk ieyza pakai domain berbayarkan..so, url asal ieyza http://ieyzaafieyna92.blogspot.com digunakan semula :)

sedih? mestilah sedih,sebab domain www.ieyzaafieyna92.my tu da aktif kat google, sekarang bila dah tukar balik ke blogspot maybe susah sikit orang nak jumpa blog ieyza nie,,bila dah tukar,ranking jangan cakap lah,,memang tak senarai lah kan sebab ia diibarat macam kita baru mula berblogging dan orang still tak mengenali blog kita.. tapi tak pa la, ieyza cuba untuk menaikkan populariti blog ieyza nie semula.. eh, popular ke pun? haha


bye:')

9 000 kuceng marie:

licha said...

singgah sini :)

Siti Hajar said...

Oke. Baru faham sikit2 tentang domain ni... Ada pernah terfikir buat domain utk blog, tapi belum tiba masanya lagi :)

wAllahualam said...

bersabarlah ya ;)

INNANIE ARIFFIN said...

i'm sorry to hear that.
saya mohon maaf kalau susahkan awak :(

Just Mini Love said...

@Liza Licha

tq ya :)

Just Mini Love said...

@Siti Hajar

nak tukar domain nie ken fikir bnyak hal sebenarnya...

Just Mini Love said...

@wAllahualam

tq:)

Just Mini Love said...

@Innanie Ariffin

xpe kak..xperlu sory akak x slh pun... :)

ZULHILMI TEMPOYAK said...

xpe... keep blogging.. :)