Sunday, November 27, 2011

Cerpen : Takdir Sebuah Cinta dan Persahabatan #1



      Nur Shafiza BT Shaidan,seorang gadis yang berumur 18tahun dan masih belajar di salah sebuah IPTA yang terdapat di Malaysia.Dia seorang gadis yang agak pemalu dan pendiam.Kehidupannya sebelum ini sangat bahagia namun disebabkan sesuatu perkara yang pernah terjadi dalam hidupnya membuatkan sikap dia berubah.Dia tidak seceria dahulu.


"truuuuutt....truuuuut...", Handphone Shafiza bergetar dalam mood silent . Belum sempat untuk di angkat panggilan tersebut diputuskan terdahulu..Shafiza melihat 1 missed call  di handphonenya.. "ish, sapa pulak yang miss call aku ni?  ", Shafiza berasa sedikit hairan lalu menghantar pesanan khidmat ringkas (SMS) kepada nombor yang tidak dikenali itu. "Saya nak berkenalan dengan awak boleh? nama saya Muhaimin.."

     Menyingkap kembali kisahnya itu,semasa Shafiza masih di tingkatan 3 dia telah mengenali seorang lelaki yang sebaya dengannya hanya melalui handphone.tanpa dia sangka budak lelaki tersebut juga tinggal berhampiran dengan rumahnya namun disebabkan mereka berlainan sekolah jadi mereka tidak mengenali antara satu sama lain.Lelaki yang bernama Muhamad Muhaimin B. Ahmad Firdausi adalah seorang lelaki yang baik,pandai,ambil berat dan sikap yang paling Shafiza suka yang ada DI dalam diri Muhaimin adalah Muhaimin tidak merokok.Di zaman ini susah untuk mencari remaja yang tidak merokok seperti Muhaimin.Bagi Shafiza itu la kelebihan yang ada pada Muhaimin yang membuatkn dia begitu ingin sekali lebih mengenali Muhaimin.Walaupun belum pernah bertemu.

     Setelah setahun berkawan baik,Shafiza merasakan ada kelainan dalam hubungan mereka.Shafiza merasakan bahawa dia sangat sayang akan Muhaimin lebih dari seorang kawan baik.Rupanya dalam diam Shafiza menyimpan perasaan cinta terhadap Muhaimin. Namun perasaan itu dibiarkan begitu sahaja kerana bimbang akan merosakkan hubungan persahabatan mereka.Kehidupan Shafiza sangat bahagia dan ceria.Setiap hari dia akn menerima SMS dari Muhaimin ataupun dia sendiri yang akan SMS muhaimin dahulu..

    Dalam hidupnya masa itu cuma ada Muhaimin sahaja.Siang dan malam hanya Muhaimin saja yang dia akan hubungi.Di ibaratkan seperti sesuatu yang wajib dilakukan,tanpa menghubungi Muhaimin, Shafiza merasakan seperti sesuatu yang tidak kena dalam dirinya.Sebagai kawan baik,mereka saling berkongsi masalah bersama-sama.Jika Muhaimin mempunyai masalah atau sedang dalam kesedihan pasti orang pertama yang dia akan hubungi adalah Shafiza begitu juga dengan Shafiza,Muhaimin adalah tempat dia berkongsi masalah termasuklah hal-hal yang berkaitan keluarga.Hanya Shafiza seorang sahaja yang tahu akan masalah keluarga Muhaimin dan hanya Muhaimin saja yang tahu masalah di dalam keluarga Shafiza..

     Setelah hampir 2 tahun menyulam persahabatan dalam diam juga bukan sahaja Shafiza seorang sahaja yang memendam rasa namun Muhaimin juga turut begitu.Tetapi Muhaimin tetap konfius sama ada sayangnya terhadap Shafiza sekadar sebagai sahabat baik atau pun sayang lebih dari seorang kawan...Muhaimin buntu memikirkannya.Walaupun setiap hari akan diucapkn perkataan SAYANG kepada Shafiza namun dia tetap keliru dengan apa yang dilakukan kerana di sekolahnya juga Muhaimin ada menyimpan perasaan terhadap seorang perempuan yang juga satu kelas dengannya.Muhaimin keliru sama ada mahu memilih NUR SHAFIZA atau pun PUTERI NURUL SHARDILA.Shafiza yang sentiasa ada diwaktu susah dan senangnya atau Shardila yang hanya rakan sekelasnya.Tanpa memikirkan panjang akhirnya Muhaimin telah membuat keputusan.... 

   Malam itu dengan pantas dia menghubungi Shafiza.Namun tanpa di sangka2,Muhaimin akhirnya membuat keputusan untuk memilih Puteri Nurul Shardila sebagai teman di hati.Berat hati Shafiza menerima kenyataan itu lantas air matanya deras mengalir di pipinya.Shafiza tidak dapat membendung kesedihannya lagi lalu malam itu dia menangis sepuas-puas hatinya.Muhaimin hanya mampu meminta maaf namun masih sukar untuk Shafiza menerima semua ini.Di mana janji-janji Muhaimin terhadapnya dulu?


    Shafiza masih mengingati kata-kata terakhir Muhaimin " awak,maafkan saya.Saya tak dapat memilih awak dalam hidup saya, saya dah pun couple dengan seseorang".. Air mata Shafiza masih deras mengalir sehingga Shafiza tertidur dengan sendirinya.Sejak itu perhubungan Muhaimin dengan Shafiza menjadi renggang.Mereka tidak lagi saling menghubungi seperti selalunya.. 

to be continue..~


p/s: maaf kalau ada struktur ayat yang tak betul... sja suka2 wat cerpen.. peace!



17 000 kuceng marie:

Pendamba Mawar said...

awal2 da frust cam ne ni.mesti best ni...:)

Kazen said...

cerita nie mnarik...tp kalu best ag letak pic ke ckit...hehe just pndapt je la

Entry Terkini | Doa Awal Tahun Dan Doa Akhir Tahun Hijrah

ieyza afieyna said...

@Pendamba Mawar

hehe... nnti baca yg seterusnye ye.. ;)

ieyza afieyna said...

@Kazen

hee,,, thanx atas opinion tu..

insyaALLAH... klau ade gmbr yg sesuai :)

thanx ye.. ^^

nurul diana said...

kita sama suke wat cerpen :)

Amoychanteks said...

amboihhh. dah pandai buat novel kan skrg. hahah! nice dear~ cecepat smbg ye..setuju gak kalau letak gmbr lagi menarik..

ieyza afieyna said...

@nurul diana

hehe.. sje try2 ni.. hope ad supporter :)

ieyza afieyna said...

@Amoychanteks

hik3..thanx..

t continue bace tau.. ^^

Muna rahimah said...

Bestlahh cerpen ni :D

ieyza afieyna said...

@Muna rahimah

thanx.. :)

Nor Sharul Atikah Bt Nor Azlan said...

best2. xsabar nk tunggu sambungan :)

Run Away said...

wah...memang berbakat...;d

ieyza afieyna said...

@Nor Sharul Atikah Bt Nor Azlan

hehe.. nnti jgn lupe tau bac smbungan dia.. hekhek..

ieyza afieyna said...

@Run Away

hehe.. x la sgt.. bese2 je.. :)

sarah shahirah said...

eii best,,da mcm citer cinte sarah da,,mmg sebijik!!!

ieyza afieyna said...

@sarah shahirah

yeke.. hee.. nnti tgk kesinambungan citer tau.. tgk same ke x sampai ke sudah.. ;)

NEPH said...

nanti bukukanlah..huhu..maner tau rezeki awak...hihi