Thursday, April 14, 2011

BEN ASHAARI BICARA KASIH AYAH

Santai Bersama BEN ASHAARI




BiCaRa Kasih Ayah

     Aku rindu ! benar2 rindu.. hari-hari yang datang dan pergi begitu saja.. suram hati,, tiada siapa yang tahu.. hati aku merindui seseorang.. seseorang yang bergelar ayah.. rindu terhadapnya terlalu dalam.. setiap saat..setiap minit..setiap jam..setiap hari..dikala hatiku kesepian .hati aku pasti teringat akan dirinya.. aku rindu.. benar-benar rindu.. tidak dapat dibendung lagi perasaan ini.. kerinduan yang telah lama terbuku tidak akan terlerai... tidak mungkin lagi. tidak mungkin aku akan kecapi kasih sayang darinya.. bukan untuk hari ini tapi mungkin untuk selama2nya.. cuma hati aku saja yang sering merindukannya.. kenangan bersamanya tidak pernah akan aku lupakan! sumpah. dia lelaki yang aku sayang sepenuh hati aku. aku rindu. tapi dirinya tidak boleh kembali.. hari2 aku memikirnya.. air mata mengalir.. mengalir dengan laju. membasahi pipi .. kasih sayang yang pernah kurasai amat berharga. . aku rindu ! aku benar2 rindu..hanya tangisan yang dapat dilepaskn untuk menghilangkan rasa rindu. hanya tatapan gambar lama yang menjadi kenangan ku tatap sedalam2nya.. ku lihat mata nya, aku rindu.. tiada yang akan mengerti bagaimana perasaan aku...

     Ayah..maafkan anakmu ini kerana masih bercerita tentang dirimu,,ayah kasih dan sayang mu tetap masih belum pernah cukup buat diriku,, ayah,, apa ayah tidak menyayangi anakmu ini ? ayah,,ku ingin sekali melihat wajahmu,, mendengar suaramu.. mendengar nasihat2 mu,, tapi ianya tidak lagi.. tiada lagi akan dapat aku dengari walaupun sekadar di dalam mimpi.. ayah,, aku benar2 merindui akan dirimu,, kembali lah. tapi apakan daya Allah itu lebih menyayangi dirimu.Ayah,, apakah ayah tahu akan aku sebenarnya terasa begitu iri hati sama teman2.mereka punya ayah.. kasih sayang dari seorang ayah dapat mereka kecapi..

   Tapi aku,, hanya beberapa seketika cuma hanya aku menerima kasih dan sayang darimu,,permergianmu itu terlalu awal dan aku masih mentah dan tidak mengerti apa2. ingin sekali ku lihat wajahmu kini,, apa mungkin wajahmu sudah punya kedutan. dan mungkin rambutmu juga sudah beruban.. namun, tidak. aku tidak dapat melihat wajah tua ayah.. kerana permergianmu dikala itu terlalu muda... aku hanya mampu meratapi permergianmu setelah aku membesar,, baru ku sadar ayah ku suda tiada di muka bumi ini..



       ayah... angah rindu kan ayah.. kenapa ayah pergi terlalu cepat.. kenapa hanya 5 tahun je kita bersama. angah tahu semua ini takdir ALLAH. angah redha. tapi angah rindu kan ayah. rindu sangat2.. ayah.. angah ingat lagi waktu angah kecik2 dulu,,ayah salu beli kat angah dengan kakak mainan kan. ayah baik. ayah slalu bawa angah dengan kakak jalan2. pegi zoo.. ayah. ingat x . dulu angah takut naik buaian kt taman kan. ayah salu sakat angah .,letak angah atas buaian . pastu angah nanges jerit. ayah., ayah ingat tak. masa angah sepit bangku kat atas, pastu ayah datang kat angah. tolong angah. kaki angah da berdarah2 da.. ayah,, ayah ingat tak angah dengan kakak salu amik aiskrim yang  ayah jual tue. sian ayah. pstu ktorang nakal. suka pecahkan botol cili, botol kicap yang ayah jual tue. pastu curi2 makan singgam. pastu angah dengan kakak telan singgam tue, ayah slalu marah kan. nakal nya angah. ayah. angah rindu ayah..ayah .. angah mntak maaf kalo ade buat salah.. ayah.. ayah ingat tak tarikh 28 april 1997? tyme tu umur angah bru 5 tahun. ayah kowl kakak angkat. ayah kt teluk intan . ayah tanya nak ape2 tak. angah cakap kat ayah angah nak ayam ! ayam masak merah. tak sabar nak tunggu ayah blik. tapi napa ayah tak blik2. tibe2 tipon bunyi. kakak angkat. tapi kenapa bukan ayah., kenapa orang lain. mak pun ckap. tapi angah pelik. mak nangis. ayah kenapa mak nangis? mak pegi bgitahu opah.,pastu opah menjerit2. angah tak faham ayah. pastu mak ckap kat angah ayah dah xda. cepat siap pegi hospital. angah xfaham ayah. angah marah mak. ala,. xdapat nak pegi tadika esok.. angah pun siap. dah smpai kt hospital angah tengak semua menangis. tapi kenpa? angah tak faham ayah. angah pegi kat ayah. tapi ayah baring diam je. napa ayah tak bergerak? kenapa badan ayah pucat. napa ayah sejuk.. angah pegang tangan ayah. mak kata ayah dah meninggal. tapi angah tak nangis pun ayah. angah tak rasa apa2. tapi besoknya , angah tengak ayah baring kt ats katil kat umah opah. ayah berbalut kain putih je. semua orang tgak baca surah. bru angah tahu ayah dah meninggal :'( . ayah kenapa tinggal angah. angah kecik lagi. bru 5 tahun. kakak bru 6 tahun. adik baru 2 tahun. ayah sayang adik kan. adik kan satu2 anak lelaki ayah.. pastu angah tengak mak pegi. mak kata nak pegi tanam ayah. angah sedih.. ayah, dah pegi. hari tu ari terakhir angah tengak ayah... angah rindu ayah smpai arini.. ayah, semoga ayah dirahmati ALLAH.dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. angah rindu ayah !

ya ALLAH.ampunilah segala dosa2 ayah ku. tempat lah dia dikalangan orang2 yang beriman. amin..
















ayah meninggal cebb excident..dgn bas..mak kate bas tue naik atas kete ayah..wktu tu angah xngerti ape2 pun..angah bru je 5 thun,,xrse sedih pun,,tapi ble da lame rase khilgan sgt..dulu keluarge kite appy je,,
rindu nye tyme kecik2 dulu,,andai dpt duptarkn kembli..herm,,,


      SELAMAT MALAM AYAH

Photobucket


6 000 kuceng marie:

mas saari said...

salam singgah!
begitulah kasih sayang dan pengorbanan seorang ayah..mmg tiada tandingnya!

Al-Fatihah utk arwah ayah awk..

fRaMe+LenSeS said...

Alfatihah untuk Ayah.

Nadh sayang ayah nadh jugak.. ;)
Salam singgah salam ziarah dari nadh..
kita jadi anak soleh untuk Ayah ye. yang mendoakan kebahagiaan depa dunia dan akhirat..

Nadh datang melawat ni.. ;)
Budak Nakal

Lulu caldina said...

sedihnya cerita...al-fatihah..semoga awak tabah yer

CutieIntan said...

al-fatihah untuk ayah saudari

NeSCAFe AiS !! said...

sdeh nyer..
aduh, menitis jg air mata
hmm

tentang am si childish said...

rintih ini buat sye teliti dalam dalam. apa benar negini rasanya rasa jiwa anak yang tiada punya sayang ayah. tiada punya kasih ayah. ya. kadang hati hati ini sedih jika selalu digodahkan dengan kenangan silam. tapi ingat. kenangan silam yang mengaturkan kita hidup sekarang. masih bersyukur kita ini punya ruang untuk kenal rasa rindu ayah. cukup untuk merindu dah bahagia rasanya. apa apa pun. salam buat za. sabar. ini semua dugaan tuhan. doa buat ayah banyak banyak.